Tejtermékek- Szív- és érrendszeri betegségek megelőzése


A tejben illetve a sajtban lévő zsír összetételéről már korábban volt szó. Túlnyomórészt ún. telített zsírsavak alkotják. Köztük a mirisztin- és a palmitinsavról bizonyosodott be, hogy hátrányosan befolyásolják a vér koleszterin szintjét. Tartalmaz egyszeresen telítetlen zsírsavakat is (olajsav), amelyekről kiderült, hogy épp ellenkezőleg tehát koleszterin-csökkentő hatásúak. A sajtban lévő zsír megítélése szív-érrendszeri betegségek szempontjából nem egyértelműen kedvező. A sajtokban rendkívül minimális mennyiségben előforduló transz-zsírsavak biológiai hatása eltér a margarinokban lévőktől, vagyis egyáltalán nem jelentenek semmiféle veszélyt. A konjugált linolsavnak a szív-érrendszeri betegségek rizikójának csökkentésében van szerepe. Magas zsírtartalmú sajtok túlzott fogyasztásával jelentősen hozzá lehet járulni a tejzsír kedvezőtlen hatású zsírsavainak beviteléhez, valamint magasabb összes zsír bevitelhez is. Utóbbi a kutatók szerint hasonlóképpen jelent kockázatot az említett betegségcsoportra vonatkozóan. A tejipar kínál ma már a korszerű táplálkozás megvalósításához csökkentett zsír, koleszterin- és nátrium tartalmú sajtféléket. Ezek fogyasztása a szív és keringési rendszer betegségeinek megelőzését szolgálja. A tejtermékeknek mindezen kívül a magas vérnyomás megelőzésében illetve étrendi kezelésében is nagy jelentőségük van. Számos e témában végzett tudományos vizsgálat kimutatta, hogy megfelelő kalcium, kálium és magnézium bevitele hozzájárul a magas vérnyomás kockázatának csökkentéséhez. Tudjuk, hogy a sajtok mindhárom tápanyagban, de legfőképpen kalciumban gazdagok. Ehhez társul még a korábban említett bioaktív tejfehérjék egyes fajtái, amelyek vérnyomáscsökkentő hatásukról ismertek. Kedvezőtlen viszont, hogy egyes sajtok igen sok nátriumot tartalmaznak, ami a magas vérnyomás szempontjából kedvezőtlen. Ez különösen a nátriumra érzékeny egyéneknél jelenthet gondot, akik jobb, ha ezeket a fajtákat kihagyják étrendjükből. Egy érdekes vizsgálat szerint, amelynek során különböző típusú étrendeket fogyasztottak 8 héten át enyhe magas vérnyomással rendelkező betegek azt találták, hogy az alacsony zsírtartalmú tejtermékekben, gyümölcsökben, zöldségekben gazdag étrend hatására gyorsan és számottevően csökkent a vizsgálatban résztvevők vérnyomása.