Bejelentkezés


Bejelentkezés e-mail címmel

Elfelejtette a jelszavát? Itt kérhet jelszóemlékeztetőt.

Még nem regisztrált? Regisztráljon most!

Elfelejtette a jelszavát?

Ha Ön regisztrált felhasználónk, de elfelejtette jelszavát, kérjük, adja meg itt e-mail címét hogy jelszóemlékeztetőt küldhessünk.

Bejelentkezéssel kapcsolatos további segítségért kérjük, keresse ügyfélszolgálatunkat!


Vissza az egészség rovathoz Tovább az fogyókúra rovathoz

Zsírok, zsírok és még mindig zsírok (1 rész)

Sajnos az utóbbi évtizedekben a zsírnak igen rossz volt a marketingje; a csapból is az folyt, hogy az elhízás egyik fő okozója, melynek eredménye az lett, hogy rengetegen száműzték az étrendjükből. Ám ha közelebbről megvizsgáljuk őket, láthatjuk, hogy nem minden zsiradék ártalmas, sőt fogyasztásuk nélkülözhetetlen a szervezet normális működéséhez.

Kezdjük az alapoknál ; mi is a zsír fogalma ?

Na itt álljunk meg egy szóra ! Most arról a zsírról beszélünk, amit "megeszünk"? Ha arról, akkor mindannyiunk számára kézenfekvő, hogy vannak állati és növényi zsiradékok, melyek különböző szerkezetű anyagok. Azt is tudjuk, hogy a növényi zsiradékokat olajnak hívjuk. Ezek legfontosabb közös tulajdonsága, hogy vízben nem, vagy igen rosszul oldódnak.

Ezek után ne feledkezzünk meg a saját szervezetünkben megtalálható zsírokról sem, amelyek koleszterinként1 és foszfolipidként fordulnak elő keringő formában, míg a zsírraktárainkban trigliceridként2 raktározzuk el a felesleget.

A koleszterin és a foszfolipidek a sejtmembránok alkotásához szükségesek, valamint az epe részeként a táplálékkal elfogyasztott zsiradékok emésztését segítik, így nélkülözhetetlenek. Emellett a zsírok alapvető fontosságúak a zsírban oldódó vitaminok5 felszívódásához, az állandó testhőmérséklet biztosításához, valamint számos hormon4 megfelelő működéséhez.

Ezek alapján elmondható, hogy nagyon fontos a zsírok szerepe a szervezetünkben, sőt ! - az energiát biztosító tápanyagok közül a zsírokból nyerhetjük a legtöbb energiát, 1 gramm zsírból nem kevesebb, mint 9,3 kcal3-át profitál a szervezetünk. Fontos tudni, hogy energiatartalom szempontjából nincs különbség, hogy állati vagy növényi zsírokat, olajakat fogyasztunk. Mégsem mindegy, hogy milyen zsiradékokat választunk a boltok polcairól. Lényeges eltérések fedezhetők fel az egyes zsírok és olajok összetétele között. Egy zsiradék tulajdonságait az határozza meg, hogy milyen hosszú zsírsavláncokat tartalmaz, valamint, hogy milyen a telítettségi állapota.

A zsírok csoportosíthatóak telítettségi állapot szerint, telített zsírsavakat tartalmazó zsiradékokra, amelyek nem tartalmaznak kettős kötést, valamint egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakból álló zsiradékokra, amelyek kettős kötésekkel kapcsolódnak össze.

A főleg telített zsírsavakból álló zsiradékok szobahőmérsékleten szilárdak, így ezeket zsíroknak, míg a nagyrészt telítetlen zsírsavakat tartalmazók szobahőmérsékleten folyékonyak, így ezeket olajoknak nevezzük.

A többszörösen telítetlen zsírsavakon belül megkülönböztetünk további három csoportot, a kettős kötések elhelyezkedése szerint:

zsirok

A többszörösen telítetlen omega-3 és omega-6 zsírsavakat esszenciális zsírsavaknak nevezzük, mivel szükségesek a szervezet optimális működéséhez, azonban nem tudjuk őket szintetizálni6, így ezeket táplálékkal kell bejuttatnunk.

Nemsokára folytatjuk írásunkat a zsírokról , amiben többek között megtudhatjuk mik is azok a "jó zsírok"

Tudástár:

  1. koleszterin: szteránvázas vegyületek, melyek szabad vagy zsírsavakkal kötődve észterek formájában lehet jelen a szervezetben. Megtalálható minden emberi és állati sejtben. A máj szintetizálja, fontos szerepe van a sejthártyák felépítésében, valamint egyes hormonok szintézisében. Normális összértéke: 3,6-5,2 mmol/l.
  2. triglicerid: a táplálékkal felvett zsírok fő alkotóeleme, valamint a szervezetben ilyen formában raktározzuk el a fölöslegesen bevitt zsírokat és szénhidrátokat. Normál értéke: 0,8-1,7 mmol/l.
  3. kcal: a kilókalória nemzetközi rövidítése, jelzése. 1 kcal az a felhasznált energiamennyiség, amely elegendő egy liter víz hőmérsékletének 1 C-kal történő megemeléséhez. Tulajdonképpen a bevitt tápanyagok égésekor felszabaduló energia mennyiség.
  4. hormon: olyan kémia vivőanyagok, amelyek befolyásolni tudják a sejtjeink működését, ezáltal részt vesznek a szabályozó mechanizmusokban. A belső elválasztású mirigyeink termelik, a vérbe ürülve, gyorsan képesek eljutni arra a helyre, ahol a hatásukat a legjobban képesek kifejteni.
  5. zsírban oldódó vitaminok: ide tartozik az A-, D-, E-, K-vitamin.
  6. szintetizálni: képezni, előállítani


Iratkozzon fel hírlevelünkre és értesüljön újdonságainkról!