egészség

Egészséges táplálkozás - jelzőlámpa módszer segítségével

Mindenki ismeri a közlekedési lámpákat, amelyek megszabják, mikor kell megállnunk, mikor készülődhetünk az indulásra, és mikor startolhatunk. Ennek mintájára az ételeknek és tápanyagoknak is létrehozhatunk egy ilyen jelzőlámpa rendszert.

Az egészséges életmód guruinak is megoszlik a véleménye, hogy egyből minden egészségtelen szokásunkon változtatnunk kell-e, vagy apró lépésekkel közelítsük-e meg a célt. Egy biztos, hogy vannak embertípusok, akik képtelenek egyik napról a másikra elhagyni néhány élelmiszert vagy ételt még, akkor sem, ha a fogyás vagy a rosszabb esetben a gyógyulás a cél.

Ugye, említenem sem kell, hogy általában nem a zöldségek vagy gyümölcsök fogyasztását kell háttérbe szorítani, hanem az édes sütiket, dús mártásokat és a szénsavas üdítőket. Nincs semmi se veszve, hiszen ha lassabban is, de így is elérhető az életmód váltás vagy a hőn áhított súlycsökkenés. Sőt még eljön az az idő is, mikor azok az ételek sem fognak már hiányozni, melyekről el sem tudtuk képzelni, hogy van élet nélkülük.

Szinte minden ételnek, tápanyagnak van egészséges verziója. Olyan élelmiszer csoportokat ragadtunk ki, amelyek általában gondot szoktak okozni.

Egészséges táplálkozás - jelzőlámpa módszer segítségével
Mindenki ismeri a közlekedési lámpákat, amelyek megszabják, mikor kell megállnunk, mikor készülődhetünk az indulásra, és mikor startolhatunk. Ennek mintájára az ételeknek és tápanyagoknak is létrehozhatunk egy ilyen jelzőlámpa rendszert.

Gabonafélék

Gabonafélék

Sajnos, egyre növekszik a glutén érzékenyek, beteg száma, így ezeket a szempontokat figyelembe véve nem minden gabonafélére mondhatjuk, hogy egészséges és fogyókúrás. Akik nem szenvednek glutén intoleranciában vagy betegségben, számukra talán a legfontosabb, hogy a teljes kiőrlésű felirat szerepeljen a csomagoláson, ez már - ha a közlekedési lámpákra gondolunk - a sárga jelzésnek felelhet meg. Zöld jelzést ebben az esetben csak akkor kap amennyiben a teljes kiőrlésű termék, cukormentes és transzzsírokat sem tartalmaz. De mindenki számára akár érzékeny a gluténra akár nem, bátran csak a glutén mentes gabonaféléket vagy magokat ajánljuk, erre tiszta szívből mondható, hogy ZÖLD jelzést kap. Teljesség igénye nélkül ilyen pl.: kölesliszt, hajdinaliszt, tápiókakeményítő, lenmagliszt, kókuszliszt, gesztenyeliszt, amarantliszt szentjánoskenyér magjából készült liszt, Quinoa, stb.

Csokoládé

Csokoládé

Többször esik szó róla, hogy a csoki alapjában nem egészségtelen, és a fogyókúrába is beilleszthető, ha magas a kakaótartalma, azaz fekete csoki. A tejes, agyoncukrozott csokoládék nem csak a fogyókúránkra veszélyesek, de bőrünknek és fogainknak sem tesznek jót, tehát a jelzés számukra PIROS! A 65% feletti kakaótartalmú fekete csokoládé magas antioxidáns tartalma miatt jót tesz a szívnek, és egy kocka csak 45-50 kalóriát tartalmaz, így fogyókúránk idején édességvágyunkat bűntudat nélkül csillapíthatja.

Szószok, mártások

Szószok

Számtalan ember esik abba a hibába, hogy salátái tocsognak a krémes alapú, zsíros szószokban, a jelzőlámpa színe ebben az esetben is PIROS. Sajnos a nagyon finom és csábító krémlevesek is tiltólistásak, amennyiben hagyományosan készítjük vagy pláne a zacskós formáját választjuk. Otthon viszont készíthetünk vagy rendelhetünk házhozszállítással is salátához szószokat, krémleveseket. A zöldség krémleveseket sokszor sűríteni sem kell, de ha már nem akarjuk elhagyni ezt a lépést, akkor válasszuk a laktózmentes joghurtot/tejfölt, liszt helyett használjunk gluténmentes magliszteket (ld.: fent gabonafélék leírásnál), disznózsír vagy napraforgó olaj helyett pedig olívaolaját, kókuszzsírt és a jelzőlámpa máris ZÖLDRE vált.

Kenyér és péksütemény

Kenyér és péksütemény

A gabonafélékhez is sorolhatnánk a kenyeret, hiszen gabonából készül. A teljes kiőrlésű lényegesen fogyókúrásabb, mint a fehér lisztes, de az igazi zöld jelzést akkor kapjuk, ha a péksüteményeket sokkal jobb szénhidrátforrásokra cseréljük. Vagy ha nem tudunk lemondani a pogácsáról, kakaós csigáról keressük a gluténmentes vagy már az egyre több helyen kapható szénhidrát csökkentett változatokat.

Üdítők, folyadék

Üdítők, folyadék

Az egészséges élet és a fogyókúra legfontosabb szereplője a folyadék, és a folyadékok közül is a víz, hiszen testünk közel 60%-a vízből áll. Folyadékkal kalóriát bevinni a szervezetünkbe nemcsak fogyókúra esetén, hanem minden élethelyzetben felesleges. A cukros üdítőkből szervezetünk nem tudja az elvesztett folyadékot pótolni, és a cukortartalom miatt fogyókúrában PIROS a jelzése. A kávé nagyon megosztó, hiszen nagyon sokan imádják, sőt egyes fogyókúráknak alap pillére is lehet. Mi azt valljuk, hogy kis mennyiségben sem tartozik a fogyókúra alatt fogyasztható italok közé, mert vizet von el a szervezettől, és még savasító hatása is ismert. Viszont ha egészséges táplálkozásra törekszünk, mint minden, ez is kis mértékben és kiváló alapanyagot választva, nem árthat. A hozzáadott cukrot nem tartalmazó, friss, 100%-os gyümölcsleveket is ihatjuk, de azért a napi elfogyasztott folyadékmennyiségnek csak maximum a negyedét tegyék ki. A fő folyadékforrás a tiszta, szénsavmentes víz legyen, amit pl.: a Gastroyal Lúgos vízével is kiegészíthetjük, ha a fogyókúrát még hatékonyabbá szeretnénk tenni. Nyáron a cukormentes limonádék, vagy a jól behűtött gyógynövényes teák is pl.: Gastroyal Fehér tea, Extra Zsírégető Italmix, Súlycsökkentő tea, Zsírégető barack ízű üdítőital is igazi felfrissülést jelenthetnek.

Szóval szinte mindenből létezik egészséges, fogyókúrás változat. Lehet, hogy picit az ízek eltérnek a hagyományostól, de ha fokozatosan áttérünk az egészséges ételekre, tudatosan választunk fogyókúrás konyhatechnikai megoldást, egyszer csak azon vesszük észre magunkat, hogy a megszokott ízek utáni hiányérzetünk ruhaméretünkkel együtt csökken.